Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 3 februari 2013

101 tips om apportering. Gripa!

Av Åsa - 3 februari 2013 17:23

Inte vet jag om jag lyckas med 101, men det börjar bli en del nu...Att ha riktigt, riktigt svårt att lära in ett moment ger ju iallafall fördelen att man får MÅNGA tips med sig i verktygslådan! Lägger man sedan till de tips och erfarenheter som jag samlat med tidigare hundar blir det ännu fler. Och de tips som jag känt inte passat för oss lägger ytterligare några till listan.


Dags att försöka skriva ner innan jag glömmer hälften! Komplettera gärna med egna i kommentarsfältet - det finns många fler än de jag känner till, och jag glömmer säkert skriva några som jag har testat.


Jag ska försöka dela upp i olika "kategorier" baserat på vilken del av apporteringen man fokuserar på för tillfället. För mig är det ganska många delar, som i sin tur har en massa varianter som hunden ska behärska.


Alla tips baseras på mina egna erfarenheter och är absolut ingen "sanning" på något sätt. Erfarenhet av fyra hundar är inte så mycket i det stora hela. Men en bit på väg! :)


Gripande:

Jag vill ha ett gripande precis bakom hörntänderna, på mina hundar har apporten legat bäst där och risken för tugg har varit minst. Jag vill ha ett entusiastiskt och glatt gripande både från min hand och från marken, så klart, men utan tassdödande eller lekfulla rullningar med apporten i munnen. Jag vill att min hund ska gripa rakt och hålla med ett fast grepp.


Olika sätt att träna gripande på:

1. Skippa kommandot. Att du håller fram något blir ett kommando i sig. Kommando och vänta på kommando lägger du på när gripandet fungerar som du vill.

2. Ha apporten i rörelse från hunden, shejpa fram att den "stoppar" apporten med tänderna. Shejpa gripande från marken separat genom att hålla aspporten längre och längre ner.

3. Börja med något helt annat än en apport. Valle startade med tuggpinnar.

4. Lek dragkamp med föremålet/apporten.

5. Använd konkurrens med dig - ha kapplöpning fram till föremålet. Snabbast vinner. Lek som en idiot med föremålet när/om du vinner. Försök aktivt "fuska" i starten genom att knuffa hunden åt sidan efter några gånger.

6. Konkurrens med annan hund, tar inte din hund föremålet så får en annan hund det. Låt din hund se hur kul den andra hunden har.

7. Börja med favoritleksaken/godisbit, kör "klara - färdiga - DITT KOMMANDO" och låt hunden vinna i början. Väntan triggar snabbare reaktioner. Övergå till mindre värdefulla saker när hunden fattat grejen.

8. Använd externbelöning. Grip = varsågod.

9. Ha belöningen synlig i ena handen, apporten i andra. Grip = varsågod.

10. Ha apporten liggande i soffan när du tittar på TV, ha en skål hundgodis på bordet. Låt hunden fundera utan att du bryr dig. Shejpa.

11. Uppmuntra ALLT spontant gripande av föremål, även om det råkar vara förbjudna grejer, och byt med godis/leksak. Ger dessutom fördelen att hunden vill till dig för att byta, och inte springer iväg eller sväljer föremålet.

12. Om hunden dissar föremålet som du håller fram så ge belöningen till din andra hund/kompisens hund/ät upp den själv. Kräver att man kommit en bit på vägen.

13. Håll tillsammans, så att du känner greppet.

14. Låt hunden gå fram ett par steg för att gripa.

15. Shejpa fram att hunden verkligen lägger vikt bakåt i gripandet.

16. Låt hunden hoppa upp och gripa.

17. Gör "lekövningar" med kastad leksak, klicka och belöna direkt hunden griper.

18. Lägg apporten invid en vägg för att slippa tassdödande.

19. Lär hunden att gripa apporten på tillbakavägen för att slippa tassdödande.

20. Låt det bli jobbigt att få tag på apporten - lägg den i en vedhög, gräv ner den, eller liknande. Peppa hunden.

21. Bind ett snöre i apporten och låt den röra sig.

22.Testa en stor, ganska lös "kanin-dummy" för ett fastare grepp (annars tappar hunden den).

23. Föremålet ska ALLTID röra sig FRÅN hunden eller vara stilla. Det är inte kul att få något intryckt i halsen.

24. Kör byta-leken, först med likadana leksaker, sedan olika leksaker, sedan med leksak och apport. Ge bytsignal i gripandet, variera sedan.

25. Klä apporten med päls.

26. Lägg apporten på hatthyllan, låt hunden gripa innan ni går promenad och varje gång du kommer hem.

27. Lägg apporten på diskbänken, låt hunden gripa innan den får mat.

28. Apporten är ditt "husdjur", kela med den och prata med den för att öka intresset. Bygg upp lite mystisk känsla.

29. Överraska hunden med jackpotbelöning då och då.

30. Återgå ofta till "bara gripa" övningar även när ni kommit längre för att behålla viljan.


Siv Svendsen introducerar byta-leken för mig och Valle. Valle är verkligen inte på G! Lyssna på Siv - hon är klok.



Och vi jobbar på det! Lite gripa-övningar, blandat med lite ingångar. Fortfarande bara med leksaker.


...och här har vi introducerat ett "apport-likt" föremål.


Kära nån...det lär bli betydligt fler än 101...det fastnar en del i huvudet, trots allt!

 
 
Nina Eide

Nina Eide

3 februari 2013 19:27

Hei Åsa.
Du kjenner ikke meg, men jeg har fulgt deg og Valle litt. Sett endel av filmene deres på Youtube hva gjelder nettopp apporten!
Måtte bare legge igjen en kommentar da jeg syntes det VIRKELIG har skjedd noe stort! Så utrolig dyktig du har vært! Ser ut som om du har klart å snu følelsen i apporten helt! WOW! DET tar jeg av meg hatten for!! :D

http://www.lplabbe.wordpress.com

Åsa

3 februari 2013 21:00

TACK!!! Du har ingen aning om hur glad jag blir!!!

 
Christina & Leo

Christina & Leo

3 februari 2013 23:35

Hej Åsa!
Det ser ut som om återträffen med SBK Tävlingsinstruktörer på Helsingborg Brukshundklubb i vinter,där din och Valles apportering blev kvällens stora projekt, har gjort att det lossnat för dig med apporteringen!
Kul, lycka till med fortsatt träning.

http://www.radeby.se

Åsa

4 februari 2013 08:19

Jepp, sakta men säkert så kommer vi någonstans :) Håller dessutom på att boka in Bea för en heldag till klubben på samma tema.

 
Ingen bild

Sarah & Xtrah

11 maj 2014 10:12

Tack för tipsen kring gripande :) Nu kör vi på :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards