Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 18 november 2012

Anteckningar föreläsning om TAGteach

Av Åsa - 18 november 2012 09:42

TAGteach

Träning av människor med positiv förstärkning.


Fokusera på observerbara beteenden  - Hur ser det ut?

Gynna önskade beteenden – ”Veta” och göra, vad och när, anpassa miljön, feedback

Bygga små detaljer – TAG-punkt, markera när TAGpunkten utförs


Traditionellt: fokus på vad personen ”är” eller ”har”. Etikettsättande. Ex: ostrukturerad, artig, lat, fokuserad, dåligt självförtroendeetc. Ges som förklaring till orsaker. ”Varför får Emma ett A? För att hon är koncentrerad och duktig.”

Byt fokus till HUR SER DET UT? Vad är det personen GÖR? I vilka situationer? Observerbara beteenden!


Traditionellt perspektiv: Verbala instruktioner, ”har du förstått?”. Har felen i fokus, vad man INTE ska göra. Inte minst är vi så mot oss själva!

Byt perspektiv till BETEENDEN! Vi behöver fler redskap än språket – speciellt om man inte ”når fram”.


VAD? Vad ska eleven göra – hur ser det ut? Hitta målet!

 

HUR? Skapa möjligheter för lyckande – ge positiv feedback.


Antecedant – Behaviour – Consequence www.behaviorworks.org

Jag kan inte ändra direkt på B, jag måste spela med A och C.

A: Set the stage  C: Reinforce


Beteendemål

  1. Fokus på det önskvärda
  2. Observerbart för lärare och/eller elev
  3. Handlingar, ord, tankar, känslor – räknas som beteenden (yttre observerbara och inre observerbara)
  4. Resultat – prestationer och produkter. Egentligen inte det vi ändrar på…Beteendemål  leder till resultatmål. Ibland blir resultatet tillfälligt SÄMRE när man ändrar på ett beteende, innan man lärt sig den nya vanan. Ex softbollspelare som vill kasta längre och hårdare. För att få ett bättre resultat måste BETEENDET ändras. Kastet måste utföras annorlunda. Ändra ett kriterie – det påverkar övriga. Resultatet blir tillfälligt sämre under en omlärningsperiod. Annat Ex: Jag är slarvig med att ta undan leksaken efter belöning (har den i handen under träningen). Långsiktigt kommer min träning att bli BÄTTRE med leksaken i fickan. Kortsiktigt kommer hunden att gå SÄME under en omlärningsperio.

Viktigt att fundera igenom: VARFÖR har vi detta målet? För VEM är det bra? Kanske finns det andra mål som är bättre? Vi behöver ha väl underbyggda mål! Att ”det alltid har varit så” är INTE ett bra argument!

Ex: Barn ska sova själva. Varför? Vem är det bra för? Vad säger forskningen? Sunda förnuftet? Ha VETTIGA ANLEDNINGAR, inte slentrianmässiga förklaringar.


Beteendemål

  1. Helhet: Generell framgång, attityd, upplevelse – tävla agility, läsa en bok, gå en utbildning
  2. Delarna: Detaljerna som bygger upp. Kort eller lång varaktighet: trycka på rätt knapp (kort) eller fortsätta andas (långt). Kan vara en längre sekvens av flera beteenden, kan vara flera beteenden som pågår samtidigt.

Ändra detaljer – ändra helheten!

Våga gå ner på detaljnivå!

EX: Emelie lär sig crawla. Information: vilka delar ingår, varför är det viktigt hur de utförs, målbild. Övergripande beskrivning med film, målbild.  Bryt ner varje del ännu mer, instruktioner med fokus på en kroppsdel i taget. Film – målbild – observerbart beteende (yttre och inre).

Ställ mig själv frågan – har jag tillräcklig info för att veta HUR jag ska göra? Eller behöver jag bryta ner ytterligare?

Helhetsmål: kunna crawla fort. Delmålen kan ändras beroende på instruktör och elev.


Att arbeta med delar, olika sätt

Detaljer = pusselbitar. Små otydliga pusselbitar bygger en helhet. Jag kan träna på flera detaljer samtidigt

Detaljer = trappsteg. Bygger på varandra

Detaljer = murstenar. Grunden är viktig!

  

Beteendemål

  1. Vad göra. ”Veta” – välja rätt (välja rätt bild mellan två raser för att bevisa att du vet vilken som är vilken), beskriva (vägen hem till mig så vet jag att du hittar), ge feedback (och på så sätt visa att du vet hur det ska se ut). Göra – visa och få bekräftat att du gör rätt. Om du vet men ändå gör fel – läraren behöver BRYTA NER I MINDRE DETALJER!

Om någon gör fel: kontrollera först förståelsen, och sedan förmågan att utföra. Om det brister i Vetandet behöver man målbild. Brister Görandet behöver man TRÄNING!

     2.   När göra. Stimuluskontroll. Gör vid rätt tillfälle. Om X, gör detta. Om Y, gör detta.

Ex bilkörning, starta i uppförsbacke. Vad är det som är signalen – Ex starta bilde: NÄR ska jag släppa kopplingen, trycka på gasen, se mig omkring, styra?

      3.    Flyt i beteende. Precision och hastighet trots störningar. Ex: Kunna multiplikationstabellen när man blir väckt på natten/när musik spelar/annan störning. Alla beteenden jag behöver måste vara i flyt! Ex: Titta på hunden, klicka, ge godis. Träna i hastighet. Träna trots störningar (hund inblandad, godis på fel ställe, byta hand, ge godiset i annan riktning). Ofta om jag blir duktig på ett par viktiga detaljer så faller ofta resten på plats. Instruktörskap – att kunna identifiera de VIKTIGA detaljerna och träna dem. Flyt i detaljerna bygger en bra helhet!

 

A – antecedenter

Upplagt för lyckande

  1. Ordna den fysiska miljön (ta bort hunden ur träningen, inomhus/utomhus, publik)
  2. Störningar till minimum
  3. Trigga goda emotionell responser – må bra! Lägg en grund i ”må bra” för att få god inlärningsmiljö. Temperatur, färger, musik, trygghet. Hitta rätt aktivitetsnivå.
  4. Hitta strategi för att starta beteendet.Verbala instruktioner är bara EN möjlighet!

Strategier för att få igång beteende:

  1. Fånga beteendet där det redan inträffar och ge feedback
  2. Modell att härma (demo, video, bild. Låt modellen få positiv feedback.) Ex: källsortering med dagisbarn. En grupp fick se en video med andra barn som sorterade, grupp två fick se video med barn som sorterade och fick beröm. Grupp två var mycket bättre!
  3. Fysisk manipulering – modellera kroppen (var noga med att det är bekvämt för båda!)
  4. Target för att flytta kroppen
  5. Verbala instruktioner

Få fram beteendet så fort och exakt som möjligt, utan ”skräp”. ”Prova sig fram” ger sällan ett mervärde, förutom om vi är ute efter att testa olika varianter eller öva kreativitet (ingen klar bild av slutmålet)

Börja på en ”succépunkt” - en startpunkt som personen garanterat når!

 

Bygga vidare:

  1. Shejping – gradvis be om mer (aerobics – fötterna först, lägg på armarna sedan)
  2. Ta gradvis bort hjälpmedel – fasa ut eller överföra till den riktiga signalen
  3. Öka störningarna – från att köra på parkeringsplats till att köra på villagata. Ex med ha huvudet under vattenytan. Enklare att träna in beteendet med ”fejkad” vattenyta, och sedan lägga till vattnet.
  4. Bygg ihop sekvenser och lager. Dels ”klicka först, godis sedan) dels titta på hunden, dels se när hunden uppfyller kriteriet. Sekvensordning? Vilka delar kan tränas separat? Flyt i detaljerna!
  5. Stimuluskontroll, signaler. NÄR ska du utföra beteendet?

Stimuluskontroll:

  1. Sätta signal på beteende: Beteende FÖRST, signal SEDAN. Dilemma i att ge instruktioner (instruktionen "skriv en femma" leder till att eleven skriver en sjua)– om eleven gör fel så har vi faktiskt gjort en koppling mellan fel signal på fel beteende.  Leder till frustration och fel koppling!

Det verkar vara enklare i träning av autistiska barn att diskriminera mellan tex djurläten än ord, kanske för att vi lever i ett ”ordskval”. Hur översätts det till hundträning?

  1. Diskriminera mellan signaler: Inte nu…men nu! Ex: fyra olika signaler i specialsök. Bryt ner inlärning till en signal i taget. Träff, miss, falsklarm, korrekt. Skilj på olika signaler – korrekt beteende till korrekt signal.
  2. Ändra på innebörden hos en ”förstörd” signal: antingen TRÄNA OM och sätt på signalen igen, eller BYT signal.

C – consequence

Beteenden DRIVS av sina konsekvenser! Både önskvärda och icke-önskvärda.

PF: Jag gör – därför uppnår jag!

NF: Jag gör – därför undslipper jag!

Ex: ställa något på bordet. PF eller NF? PF: flaskan hamnar på bordet. NF: glasvasen ramlar inte på golvet.

Ex: knappa vid datorn: PF: kul att hitta info. NF:  slippa att läraren tjatar.

PF leder till max beteende och bra känslor

NF leder till att komma undan med minsta möjliga och dåliga känslor

Om jag eller en elev upprepade gånger gör ”fel” behöver jag identifiera förstärkarna och jobba med att lägga in ANDRA förstärkare, eller hitta andra beteenden som ger SAMMA förstärkare.


Förstärkning kan vara:

  1. Extern
  2. Intern. OBS! ”Inre röst” kommer nästan aldrig utifrån! ”Inre motivation” har en grund i yttre motivation som bundit ihop beteendet med positiva känslor! Tidigare erfarenheter!
  3. Omedelbar (effektivt) / fördröjd (inte effektivt) 

Förslag på extra-bonusar – små och många, att inte uppnå ska inte vara hela världen, hela tiden nya chanser!

  1. Hålla räkningen (flytta pärlor, få streck)
  2. Klara målsättningen
  3. Välja tex nästa övning
  4. Visa att man kan
  5. Godis
  6. Frikort ("Ta bort" en sen ankomst el dyl)
  7. Annat?

För läraren är den viktigaste feedbacken alltid fördröjd! Målet vid undervisning är någons FRAMTIDA beteende!

Exempel:

  1. Instruktören – gruppen
  2. Föräldern – barnet
  3. Hundtränaren – hunden

Vi behöver etablera ANDRA OMEDELBARA KONSEKVENSER för mitt eget/någon annans beteende, för att tillfredsställa hjärnans kortsiktiga belöningscentrum. Förstärkaren "hunden ändrar beteende" tar lite tid, förstärkaren "instruktören ger beröm" är direkt feedback för korrekt beteende.


TAGteach

Teaching with Acoustical Guidance


Fokus på observerbara beteenden

Gynna önskvärda beteenden

TAGteach

 

Helhet – handsående

Delar – hur ser handståendet ut?

Detaljer – jobba med EN detalj i taget

 

Från klickerträning till TAGteach

Likheter med klickerträning:

Bara positiv förstärkning

Bryt ner till en enda respons

Omedelbar otvetydig feedback


Att arbeta med människor:

”Göra rätt” är förstärkande

Eleven involverad i planeringen

Instruktion och demonstration

Verbal återkoppling


Fokus på vad man ska GÖRA, inte på vad resultatet blir. Genom att GÖRA bättre blir RESULTATET bättre!  Bolla mellan olika TAGpunkter, en TAG i taget. En TAG kan vara en skärningspunkt mellan två saker, tex ”Tårna uppåt (i ridning) när man passerar en viss bokstav”. Det måste vara TYDLIGT vad Taggen markerar – VAD jag gjorde (eller inte gjorde om jag inte fick TAG).


A = TAGpunkten är…. Frasen ”TAGpunkten är” är startskottet, signalen.

B = beteendet

C = TAGmarkör


Identifiera beteendemål – bryt ner

  1. Vad är slutmålet?
  2. Vilka delar ingår?
  3. Viktiga detaljer i detaljen?
  4. Kriterium för TAG?

Ofta räcker bara klicket som förstärkare (känslan av ”rätt” är förstärkande), ibland behövs något från bonuslistan.


Strategier för att få igång beteende? Beteendet måste starta, så att vi har något att Tagga!

Visa en modell som får feedback är EFEKTIVT! Att sedan få testa, med feedback, hjälper eleven och gör att beteendet ”sätter sig”.


Vad är en TAGpunkt?

  • En enda detalj
  • Bestämd tillsammans lärare/elev (eller överens med mig själv om jag taggar mig själv). Överenskommelsen behöver inte vara verbal, det kan vara demo eller ”testa sig fram” eller fysisk manipulation eller att eleven får tagga läraren.
  • Markerad när den inträffar

Kriterium = TAG, klick


Prata om TAGpunkten

Hur formulerar jag ”TAGpunkten är…”?

  1. Ett eller få ord
  2. Fokusera på observerbart
  3. Ja/nej
  4. Låt eleven bestämma TAGpunkt?

Att ge TAGpunkten får INTE beteendet att hända. Det är bara information om VAD som taggas!


Markera när TAGpunkten inträffar

En effektiv markör:

  1. Har ingen vardaglig betydelse
  2. Kräver ingen tolkning
  3. Ger precis information

Ofta en klicker, andra ljud fungerar bra, likaså ett ord tex TAG. Kan också vara visuell eller taktil! Tex yogalärare taktil, dykinstruktör visuell.


Varför använda en markör?

  1. Exakt
  2. Binär (Ja eller försök igen)
  3. Konsekvent – kräver ingen tolkning
  4. Opartisk, icke-dömande
  5. Kräver ingen social respons (ge beröm, tacka för beröm)
  6. Vänder berömberoende till informationsberoende

Socialt beröm bör inte vara beroende av prestation, utan vara en grund i vår samvaro! Genom att använda en neutral markör blir den enbart information, inte värdeladdat, handlar om vad jag GÖR inte vad jag ÄR VÄRD.


Ingen TAG?

Självutvärdering. Eleven känner efter och får testa igen. Ska ge en känsla av nyfikenhet, inte av ”fel”.

Skapa möjligheter för lyckande, men garantera det inte! Tre-försöks-regeln: tre missar = gå tillbaka till succépunkt, börja om! Hur många missar ska man tillåta? Upp till situation, elev, och tränare!


  • Information – instruktion – TAGpunkt – feedback – utvärdering – ny instruktion – ny TAGpunkt – etc.
  • Samma TAGpunkt kan förekomma på olika ställen i rörelsen, tex ”axlar täcker öron” i handstående.
  • TAGpunkt kan vara ”säg rätt” som i exemplet om specialsöket. (förutsättning att de olika variablerna blivit tränade var för sig)
  • Däremot kan inte en TAG täcka två saker, det ska vara tydligt vad som blir taggat eller missat, TAGpunkten ska kunna besvaras JA eller FÖRSÖK IGEN.

Förstärk

  • Att få något att hända är förstärkande – markören är förstärkande i sig själv. Kontroll! Ex ”the fun theory”
  • Att göra ”rätt”, om man vill bli bättre på något
  • Gameification – gör ett spel av det

Externa förstärkare (tex godis)

  • Skapar en paus
  • Ger nytt utgångsläge
  • Hålla räkningen – Tagginator
  • Ökar värdet
  • Använd många små förstärkare!
  • TAG kan inte tas tillbaka!

Håll dina löften (lova lagom)!

Variera förstärkare (lager på lager-system, 10 TAG blir en godisbit)!

Låt eleven föreslå!

Var kreativ!

 

Kompis-taggning, en elev som taggar en annan

Fördelar för eleven:

  • Lär sig genom att observera och markera
  • Empati för andra
  • Stolthet och ansvarstagande
  • Den stillsamma eleven får lika mycket tid
  • Möjlighet att tagga sig själv

Fördelar för läraren

  • Utvärderar elevernas förståelse
  • Mindre dödtid för eleverna
  • Ger läraren mer frihet

TAG-prat

  • Fokus på det önskvärda
  • Undvik ”det var bättre, men…”
  • Undvik ”inte”
  • Undvik förgiftade ord

Frasen ”Tagpunkten är…” är en signal som talar om att utförandet av TAGpunkten  förstärks. Inte nödvändig, men får in hjärnan på rätt spår.

 

Du behöver en TAGpunkt när…

  • Utförandet behöver brytas ner i mindre detaljer
  • Det blir för mycket snack
  • Det blir tjat
  • Frustration (från båda)

Undvik TAGteach om…

  • Det finns någon form av straff
  • Det inte finns en specifik TAGpunkt (inget specifikt mål)
  • Eleven är mentalt trött (koncentrationskrävande!)

 

 

 





 
 
Ingen bild

Camilla Nilsson

29 december 2012 13:30

Åsa, så bra du har sammanfattat det hela! Intressant är vad det är. Är ju själv lärare och skulle verkligen vilja lära mig mer om TAG teach. Använder mig huvudsakligen av positiv förstärkning i min undervisning redan nu men det här verkar så spännande och det verkar ge en "högre" dimension till själva inlärningsporcessen. Har ofta funderat på att introducera klickern för mina elever men har inte kommit dit ännu. Kanske när jag är tillbaka efter mammaledigheten...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards