Kelpiestuds

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

LRS

Av Åsa - 29 november 2011 08:24

En av de sakerna som fastnade efter Kens föreläsning var hans förklaring av LRS. Genom att försöka skriva något som andra förstår får jag rätt på det i mitt eget huvud, så jag gör ett försök:


LRS = Least Reinforcing Stimulus/Scenario = Minst förstärkande stimulus


Detta är ett verktyg som vi använder om djuret gör något som vi vill ha mindre av, om djuret gör "fel". Det är designat för att vara så trevligt för djuret som möjligt, hjälpa det att förstå vad som INTE lönar sig med ett minimum av frustration. Ken jobbar med alla typer av djur, inklusive en del farliga djur som stora katter eller späckhuggare, och jobbar man med ett djur som kan skada eller döda sin tränare vill man aldrig säga "nej", och man vill hålla frustrationen så låg som möjligt. Ken tränar också mycket hundar, och tycker att även de fungerar bättre med LRS jämfört med tex straff (både positivt och negativt!) eller mer traditionell utsläckning (som ofta leder till frustration och utsläckningsutbrott).

Rent praktiskt: i en träningssituation, shejping eller signalträning, om djuret ger fel respons (gör fel) så ändrar tränaren absolut ingenting i 3-5 sekunder. Har man ögonkontakt med djuret behåller man ögonkontakten. Armarna är på samma ställe. Vi är vända åt samma håll. Beteendet leder till ABSOLUT INGEN FÖRÄNDRING, som om det överhuvudtaget inte hänt. Så längt som all annan utsläckning som helst.

Efter 3-5 sekunder (beroende på vilken rytm vi har i vår träning vanligtvis, Ken som har en snabb rytm och hög frekvens på klick använder max 1 sekund LRS vanligtvis) så ger vi en NY signal till djuret, ber om ett annat beteende, ett som vi vet att den klarar av. Det har två syften: dels talar vi om för djuret "jag tänker fortfarande träna dig, det finns fortfaranade chans att få klick och belöning" vilket gör att frustrationen uteblir och djuret inser vårt fortsatta värde i situationen, PLUS att det är en omdirigering till något som vi gillar bättre än det djuret gjorde "fel". Sedan kan vi prova den signal som vi fick fel respons på igen, om det var ett pass med signaler, eller fortsätta vår shejpingsession.

Det är viktigt att LRS är omedelbar - timimg är allt - och KORT för att undvika frustration (som kan leda till aggrerssion, stress, och/eller sämre inlärning). Det är viktigt att vi är NEUTRALA - det är INTE ett negativt straff där vi tar bort något från djuret. Det är viktigt, som alltid, att vi är känslomässigt neutrala.

Det fungerar eftersom vi har en historia av positiv förstärkning med djuret. Djuret är van vid klick och belöning i en särskild rytm (vi är människor, vi blir rytmiska), och när det blir ett avbrott - djuret förväntade ett klick som inte kom - så blir det beteendet inte förstärkt. Eller - mer sanningsenligt - beteendet blir förstärkt så absolut lite som möjligt (vi är ju fortfarande där, och bara det är förstärkande för ett djur som gillar att träna). Eftersom vi inte tar bort möjligheten att förtjäna en belöning - vi ger direkt djuret en ny signal som den kan och blir klickad för - håller vi djuret i träningsmode och utan frustration.


Detta är ett av de verktyg som hamnar som nummer 5 i "prioriteringslistan". Djuret gör något vi inte gillar, vi har uteslutit medicinska problem, vi har anpassat miljön så gott vi kan, vi har försökt träna uteslutande med positiv förstärkning, vi har försölt träna in ett alternativt beteende, men det fungerar helt enkelt inte fullt ut. Vi behöver lägga till något mer - första valet är utsläckning av icke önskvärt beteende. Det använder man egentligen hela tiden i sin träning, när vi shejpar och inte klickar för det som inte möter våra kriterier, eller om vi gett en signal som djuret svarar felaktigt på. Detta är den teknik av utsläckning som Ken föredrar att använda helt enkelt.


Jag har aldrig använt utsläckning på detta sättet, så metodiskt. Jag har använt utsläckning mer traditionellt, jag har använt negativt straff (vänt mig bort några sekunder), jag har använt positivt straff (felsignal på olika sätt). Och det gjorde faktiskt lite ont att inse att en felsignal - oavsett hur snäll den än är - är just ett positivt straff...Jag använder den ju när hunden gör något som jag vill minska!

I ärlighetens namn så tror jag att jag läser mina hundar tillräckligt väl för att se att förstärkarna är starkare än straffarna i deras huvuden: de är glada, träningsvilliga, och frustrationen hålls låg. Det känns ju bra att ha bevis på att jag hanterar också de teknikerna på ett korrekt sätt - åtminstone med mina egna hundar - men jag blir ju nyfiken på hur mycket bättre min träning kan bli? För visst får jag frustration ibland, visst tittar Mårran på mig med en min som säger " Men jag FÖRSÖKER ju. jag FATTAR INTE!", och visst händer det att mina hundar tom ger upp (fast det är sällan nuförtiden).


Så jag är ju absolut tvungen att prova! Ett nytt verktyg i verktygslådan - man tackar!

Igårkväll började vi. Jag ville köra rena signalpass för att få en viss rytm i träningen, så att det skulle bli väldigt tydligt för både mig och hundarna när jag gjorde en LRS. En hund på filten, en hund tränade.


Valle: jag tränade fjärr med låsta bakben, ca 50 cm ifrån mig, röst och handsignal. Jag mixade med backa i front (det fr honom i perfekt modus för bra skiften) och handtarget. Som sagt: en viss rytm, började med enkla skiften. Ett felaktigt skifte: jag ändrade ingenting i ca 3 sekunder, och gav sedan en annan signal och fortsatte som om inget hade hänt. Provade signalen som blev fel igen - lyckad. Fortsatte ca två minuters träning på samma sätt, paus, ytterligare två minuter.


Mårran: har börjat träna högerhandling inför rallylydnad högre klasser, SVÅRT för henne! Hon blir lätt frustrerad och osäker. Jag växlade mellan olika skiften vid höger sida, komma i front, och ingång till högerfot med hjälp av handtarget. Vi blandade med djupa ingångar på vänstersidan (hon har börjat fuska och kommer snett). Eftersom han verkligen tycker att det är svårt att vara rak på högersidan stod jag intill en vägg, och hade godiset liggande på "rätt" sida för att få en rak hund (steg 2: anpassa miljön). Samma upplägg som Valle tidsmässigt.


Resultat: svårt att veta säkert efter bara ett pass, men Valle gjorde lugna, fina skiften och behöll sitt lugn även efter en LRS. En felsignal har en tendens att höja hans aktivitetsnivå något, LRS verkade ge samma effekt men behöll hans lugna fokus. Mårran blev verkligen bättre än hon brukar på att hantera att göra fel! Hon brukar bli osäker och lite stressad i några sekunder när hon inte fattar, det märkte jag ingenting av. Och ingen av dem upprepade sina fel - de gjorde korrekt utförande när jag gav signalen igen.

Jag måste naturligtvis träna mer för att kunna göra en vettig utvärdering, och med många fler hundar, men so far so good!

En sak som slog mig var hur SVÅRT det var för mig att vara neutral! Jag är så van vid en felsignal, eller att vända bort blicken, eller något liknande...Bara det var värt en tankeställare: om jag gör det slentrianmässigt, är det verkligen bra och medveten träning från min sida då?


Den ständiga resan mot förbättring är spännande!




 
 
Ingen bild

Sofia N

29 november 2011 12:22

Filma gärna Valles fjärrpass med lrs! Vill se, jag är så trög att fatta annars :) Är mycket tacksam för att du utvecklar konceptet, känns som jag vill hem och prova!

 
Madelen

Madelen

29 november 2011 12:28

Under träning med signalkontroll förstår jag detta, men hur gör man då man shejpar. Först ingenting och sen belöning för något annat och sen vänta och hoppas att hunden gör det andra beteendet som man från början tränade igen och sen fortsätta?

http://tokryck.wordpress.com

Åsa

29 november 2011 13:26

Exakt vad jag frågade Ken! Som han svarade så använder han lrs i shejpingen när hunden väljer att göra ett icke-önskvärt beteende, ignorerar i ett par sekunder, ger hunden signal att göra något annat (typ target eller station), och börjar sedan om med shejpingen. Har inte provat själv, återkommer med mer info.

 
Petra

Petra

29 november 2011 13:26

Spännande att höra dina tankar och att du gav dig på att testa detta!
Det låter ju verkligen bra, om det kan hjälpa Mårran i hennes reaktion när hon gör fel :)
Jag försöker också tänka på att hellre använda LRS före någon form av straff. Men hittills har det varit svårt när vi inte tränat några pass med hög belöningsfrekvens, då blir nästan avbrotten för långa för att vara en LRS, eller att jag blir tvungen att ändra något.

http://petrakarin.wordpress.com

 
Lena G

Lena G

29 november 2011 16:41

URBRA att du skrivit om detta! Jag var tvungen att ta ett telefonsamtal precis när han började prata om det här och kom sedan in på slutet och kände att jag missade något viktigt. Det här skulle tom kunna vara en mkt stor del av lösningen för oss med lättfrustrerade hundar! Totte tex, men jag vet även andra som jag skulle rekommendera att prova det. Så himla intressant. Jag länkar hit! kram

http://www.klickersmart.se

Åsa

30 november 2011 08:05

Jag tänkte just på dig och Totte när jag lyssnade! Testade på en skällande och lättfrustrerad golden igår - inte superstrukturerat, men just det här att be om något annat efter felet (i detta fallet var det skallen vi ville ha bort) gjorde hunden mycket lugnare och tystare. Jag tror det var det iaf, kan ju inte veta säkert.

 
Lisa

Lisa

30 november 2011 08:13

Det verkar jättespännande! Tack för att du delar med dig så frikostigt till oss som inte var där. Jag fastnade för detta citat: The rules of learning is easy, but behavior is complex.
Tänker på mina två gojor som jag håller på att lära känna, sedan ska vi börja klickerträna.

http://kackelikojan.webblogg.se

 
AK

AK

1 december 2011 22:26

Spännande!

Men jag förstår inte varför det här inte blir negativt straff? Rent teoretiskt alltså. Även om jag står blixt-stilla så uteblir ju hundens belöning för det beteendet, alltså förstärkningen...eller?? Hur som helst, klart att föredra framför en massa jobbiga extrasignaler som jag aldrig lyckas få till så hunden förstår eller inte blir felförstärkt av dem.

Jag har jobbat liknande när jag tränar signalförståelse, dvs ge ett annat kommando när det blir fel, därefter gett det "svåra" kommandot igen.

http://bacillen.wordpress.com

Åsa

2 december 2011 08:28

Som jag har förstått det: för att det ska vara ett negativi straff måste något tas bort från situationen. Om inngenting ändras är det utsläckning. Alltså: vända bort blicken/huvudet/stänga godishanden = NS. Neutral reaktion (ingenting ändras, som om det aldrig hänt)= utsläckning.
Utebliven förstärkning är alltså inte negativt straff, borttagen förstärkning är negativt straff.
Vadå flytande gränser liksom...

 
Ingen bild

Rosa

3 december 2011 01:02

Meen, säg att jag står uppställd med hunden i utgångsposition, i tävling. Det går 3 sek och då bjuder hunden på ett annat beteende = vi missar poäng. eller så missförstod jag metoden?

Åsa

3 december 2011 09:27

Utmärkt fråga. Detta är en ny metod för mig också, så jag har inte alla svar, men så här tänker jag: LRS är en teknik för att släcka ut oönskade beteenden, eller att använda istället för felsignal vid en felaktig respons. Korrekt respons om min hund sitter vid sidan om jag har sagt "fot" är att sitta stilla tills nytt kommando ges. Om hunden bryter position är det en felaktig respons, LRS, göra något annat enkelt, testa igen. Det förutsätter naturligtvis att jag tränar på den nivån som hunden klarar av. Ignorera felaktig respons i någon sekund, ge hunden en enkel uppgift för att hålla nere frustrationen, försök igen. Hoppas det blev lite tydligare! Titta på filmen i nästa inlägg, så ser du förhoppningsvis hur jag tänker. Och detta är en teknik som jag utövar just nu för att lära mig den, inte för att det är den bästa tekniken i alla lägen :-)

 
Ingen bild

Margareta

7 december 2011 13:09

Mmm är inne på samma frågeställning som rosa - om man tränar fjärren - skiften samt hålla positionen innan nästa kommando. Då gör man ingenting i 3-5 sek efter att hunden gjort ett korrekt skifte - och eftersom vi tränar hålla pos så gör hunden fortfarande rätt. Men om hunden utför skiftet fel och vi väntar 3-5 sek och sedan ger en ny signal för nytt pos skifte? Hmm - kräver nog både eftertanke, tydlighet och skicklighet hos tränaren. Tack för att du delar med dig så generöst Åsa.

Åsa

7 december 2011 14:44

Jag har mailat frågeställningen - och lite andra funderingar - till Ken, hoppas han svarar! Jag VET ju att de tränar massor av stadgebeteenden, så där måste finnas ett system.

 
Fanny

Fanny

13 december 2011 16:10

Kommer in alldeles för sent i diskussionen. Men i boken "Animal Training" definieras LRS som en time out - en tid då hunden inte har chans att tjäna belöning. När vi använder negativt straff så behöver vi ju inte ta bort en belöning, det räcker med att vi tar bort chansen att tjäna belöningar. Eftersom LRS dessutom definieras som ett diskriminativt stimulus (alltså är det NÅGONTING) så borde det till och med kunna definieras som positivt straff. Inte för att jag ser någon som helst poäng i att göra det, men om folk vill definiera NRM som positivt straff, så kan man ju teoretiskt göra det med LRS också...

http://www.klickerklok.se

Åsa

14 december 2011 08:41

Inga problem...:)
Jag kan bara gå på det som jag hört Ken säga, jag har inte läst "animal training" och har inte heller jobbat med LRS medvetet tidigare. Som jag förstår Ken genom diskussion och mail är LRS endast en utsläckningsteknik, ett sätt att INTE förstärka ett visst beteende. Inget signalvärde för hunden alltså, bara att den förväntade sig ett klick och inget hände. Precis som "vanligt" - ignorera det man inte vill ha. Skillnaden mot hur jag tränat tidigare är att man sedan ber hunden göra något den säkert kan, som för att säga "visst, du missade ett klick, men vi leker fortfarande och möjligheten finns fortfarande att tjäna något". Vitsen med det - som jag förstår det - är att minska frustrationen som annars lätt uppkommer nät vi vill jobba med utsläckning. Ken tog som exempel när han jobbar med potentiellt farliga djur - stora kattdjur, späckhuggare - som han verkligen INTE vill ska bli frustrerade.
Han går alltså emot det han skrivit i boken när han förklarar, åtminstone när han förklarade för mig/oss.
Han var under föreläsningen väldigt tydlig med att LRS INTE ska vara en time-out, att det INTE ska vara ett negativt straff, utan "bara" utsläckning (som väl egentligen också kan definieras hur som helst beroende på vilken vinkel man tar).
Han var också noga med att poängtera att det inte är något FEL med att använda tex en NRM, så länge vi gör det på ett sätt där hunden inte blir frustrerad utan tvärt om förstår bättre vad vi vill. Att framgångsrikt använda en "svårare" teknik gör oss inte till "sämre" tränare, tvärt om är vi tillräckligt skickliga för att kunna hantera det. Men FARAN i att använda en NRM fel är större än om vi använder LRS fel.
Återigen - detta är ett nytt koncept för mig, jag refererar bara så som jag har förstått det hittills. Jag känner att jag vill kunna använda LRS, då måste jag sas dissekera begreppet för att förstå det, och testa det i praktiken.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa - 23 september 2018 08:02

Nu har vi bott här i sex veckor. Det känns fortfarande som semester...   Saker och ting har börjat hitta sina platser. Lite i taget märker vi vilka områden som fungerar, och vilka som behöver omorganiseras. Det känns skönt att faktiskt kunna kons...

Av Åsa - 13 september 2018 08:49


Visste du att titlar inom hundvärlden inte är skyddade?    Det innebär att vem som helst kan kalla sig "hundtränare", "hundinstruktör" och till och med "hundpsykolog".  Det innebär att det är en djungel för hundägare att sålla bland hemsidor oc...

Av Åsa - 20 augusti 2018 19:57

Nu är snart ett antal månaders jobb över - imorgon lämnar vi över nycklarna till vårt gamla hus och bor fullt ut i Friheten. Det är det vi kallar vårt nya hus - Friheten. Jag bestämde redan vid nyår att detta året skulle ha tema Frihet, eftersom ja...

Av Åsa - 2 augusti 2018 07:24


Då vaknar hon till liv, kelpan.   Hon må ursprungligen vara från australien, men värmen är inget för henne. Hon fäller ur sin underull i stora tussar, ligger med magen mot golvet i hallen (svalaste rummet), eller hittar fläcken på golvet där ac:n...

Av Åsa - 25 juli 2018 07:24


Jag märker på mina egna hundar att de påverkas av den långvariga värmen, så här kommer en sammanställning av tips för att din fyrbening ska fortsätta vifta på svansen! Promenera främst morgon eller kväll, när solen står lägre och det blivit (pytt...

Ovido - Quiz & Flashcards